Terug
10 juni 2021, 08:48
De KNVB schuift van 'links naar rechts' in een ruzie met supermarktreus Jumbo over hun televisiereclame met Snollebollekes. De voetbalbond is woest om de commercial en stuurde afgelopen week een sommatie aan Jumbo, waarin de commercial 'onrechtmatig' werd genoemd. Albert Heijn, officiële partner van de KNVB, kijkt met lede ogen toe hoe Jumbo dankzij de Snollebollekescampagne al enkele tienden van procenten marktaandeel zou hebben gewonnen.
Albert Heijn betaalt naar verluidt zo'n 2,5 miljoen euro per jaar aan de voetbalbond om als officiële sponsor producten met verwijzingen naar het Nederlands elftal te kunnen gebruiken. De sommatie van de KNVB aan Jumbo komt hoogstwaarschijnlijk voort uit ongenoegen van de Albert Heijn.
In de brief, die in handen is van De Telegraaf, eiste de KNVB de reclame te staken of aan te passen. Als Jumbo dat zou weigeren, dan dreigde de bond met verdere maatregelen. Daar ziet de bond deze week toch van af.
Wel heeft de KNVB de UEFA op de hoogte gesteld, aangezien de Europese voetbalbond een actief beleid voert op het gebied van voorkomen en verwijderen van ambush marketing: het maken van reclame zonder sponsorgeld te betalen. Jumbo heeft de KNVB per post laten weten zich niks van het protest aan te trekken.
In de brief maakte de KNVB vooral bezwaar tegen 'gebruikmaking van de Oranjekoorts, een Oranjebus en Oranjeparades in de commercial,' gezien het feit dat deze parades sinds jaar en dag worden georganiseerd door de KNVB. Ook protesteert de bond tegen het in beeld brengen van de befaamde Oranjecamping en het laten horen van Snollebollekes' nummer Links Rechts, een nummer dat volgens de KNVB in 2017 tijdens het EK vrouwenvoetbal uitgegroeid is tot het lijflied van de OranjeLeeuwinnen.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Vandaag Inside ontvangen met daarin het laatste nieuws, de leukste video's en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.